lugnistormen

Brun = bra semester...????

Kategori: Allmänt

Måste bara få undra..... (ja, jag har PMS!!) men är det så att många mäter hur bra en semester har varit i hur brun man är?

Tror att jag fått minst 100 frågor angående hur min hudfärg är efter Kreta-resan, men bara kanske ca 10 frågor på hur vi haft det!! Det tycker jag är ganska konstigt faktiskt.

- Är du brun nu? frågar nån
- Nej, jag blir inte så lätt brun. svarar jag
- Jo, det är klart att du är.... fortsätter nån
- Nej, jag är väl lite beige med bruna fräknar, men jag blir inte brun! säger jag nu lite irriterat
- Men har du inte varit på Kreta?

ELLER

- Jaha, var det inte så bra utomlands? kommenterar nån, just med tanke på min lite beiga hudfärg

ELLER

- Oj, du var inte så brun som du borde!

ELLER (nästan det värsta)

-Oj vad brun och snygg du är!

För det första; har alla gått och gjort upp en bild av hur jag kommer att se ut när jag kommer hem? Och så blir de besvikna när jag inte ser ut som en i afrikan med blåsvart hud?

För det andra undrar jag om det verkligen är så att man säger att nån är brun bara för att man vet att den varit utomlands? för att vara "snäll" liksom. 
Jag är inte brun, har aldrig varit och kommer mest troligt aldrig att bli så jag blir mest bara irriterad över att nån säger att jag är det. Det är ju en så uppenbar lögn så det blir bara löjligt!

För det tredje, har man inte haft en bra semester om man inte kommer hem och ser ut som en neger? Isåfall skulle jag aldrig haft en bra semester i hela mitt liv MEN det har jag!! Denna gången och i princip alla andra gånger jag varit på semester har jag haft det superbra!

Har jag inte haft en bra semester om jag inte är knallbrun? Isåfall ligger jag, och mina barn, ganska risigt till eftersom vi inte har det pigmentet. Och med tanke på våra ljusa hudtyper så använder vi hög solskyddsfaktor och tillbringar mycket tid i skugga. Jag är hellre blek och frisk än brun och sjuk!!

Det här är faktiskt saker som jag funderat på i flera år, det är så typiska frågor man ställer till nån som varit på resa. En kompis till mig var till Australien och fick en sån idiotkommentar av en kollega att man bara höll på att baxna. Meningen med kommentaren var att hon måste haft en jävligt trist resa med tanke på att hon var så blek!

Nä, usch vad jag gnäller....men det är väl det bland annat jag får använda min blogg till ;o)

Nu kan jag ta de flesta kommentarerna och kan faktiskt skämta om det med. Jag ser ut som en inverterad prickig korv, jag har solat genom ett durkslag...etc etc
Var och en som kommenterat/frågat har ju inte menat att irritera eller vara dum, det vet och fattar väl jag med, men det vara bara det att det blev liksom lite för mycket när jag fick kommentaren om att jag SÅÅÅÅÅ BRUUUUN!!! Pucko, det är jag INTE!!
Samma sak typ, en gång för ett tag sen, sa jag nåt i stil med att "Fy, jag är så less på att vara tjock" och fick till svar att "Meeeen du som är sååååå smal och snygg!". Sånt gör mig jättearg och irriterad, det visar att personen i fråga INTE är att lita på. Jag VET att jag väger 15 kilo mer än jag borde göra för att det ska vara nyttigt för min hälsa och då är man tamejfan inte smal! Snygg är en fråga om tycke och smak och jag kan inte svara för denna personens smak, men man är inte smal med så mycket i övervikt!

Blä blä för mig idag, jag har PMS och är jätteirriterad!!

Kommentarer

  • Le säger:

    Du är för go du Mia. Dina PMS har du nog haft så länge jag har känt dig. Jag tror att många pressar i solen på utlandet för att kunna uppnå dessa frågor och kommentarer som öser över en när man kommer hem. Själva semesterresan blir ett "måste bli brun för andras skull" syndrom...

    Kramis

    2009-06-10 | 10:56:44
    Bloggadress: http://lenahammarfjall.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Hmm....är det inte insidan som räknas? Jag tycker du är vacker och jag ljuger då fan inte då. ;-)

    Och fördendelen är det upp till var och en om man vill sola eller inte, eller kan rättare sagt...jag älskar att sola...älskar solen i överlag....but...thats me..and i like it!



    Ha en trevlig dag, hoppas pms:EN går över snart..kram Åsa

    2009-06-10 | 18:38:10
  • lena skyttberg säger:

    Argbigga :o)

    2009-06-12 | 23:15:11
  • Mia the bitch säger:

    Nu är jag snäll.... :o)

    2009-06-13 | 09:34:50

Kommentera inlägget här: