lugnistormen

Makt

Kategori: Allmänt

Vad är det med vissa människor och makt?
Varför klarar vissa inte av att ha en viss "position" utan att missbruka den?

Har på kort tid träffat på ett antal personer som totalt missbrukar sina positioner.
En persoen i chefsställning t ex......
Istället för att stötta, lyssna på, disktuera med sin personal så använder den sin chefsroll till att hota, förlöjliga, trycka ned och och vara elak.
Att komma till ett möte med taggar, stora o många som på en kaktus, och sedan bara köra över, är inte ett bra ledarskap, om ni frågar mig! 
Att säga "Nej" och "Det kommer aldrig att hända" bara för att man kan det, bara för att man är chef och den som bestämmer är inte heller bra ledarskap.
Att hota med att man kan bli uppsagd om man inte gör som chefen säger, är ganska kasst ledarskap det med!
Att sitta och lova, gå med på lösningar och sedan ta tillbaka dem, bara för att man kan, det suger!
Att håna och förlöjliga en person, som berättar om en händelse som man upplevt skrämmande, är elakt!
Att inte ens försöka sätta sig in i hur andra upplever situationer, utan bara köra över och hävda att man inte behöver lyssna på nån annan eller vara med och se hur saker fungerar i verkligenheten för att man ändå är den som bestämmer, är i min värld inte bara elakt utan också jävligt korkat!
Ja, listan kan göras lång på vad som är kasst ledarskap och ett elakt bemötande......

En annan person, utan formell chefsposition, har förstört för många många. Knäckt medmänniskor,  gjort sig ovän med hundratals och dragit med sig oskyldiga i sin egen privata strid. Jag såg inte detta under tiden jag tillhörde "de goda". En dag insåg jag att jag inte var accepterad längre. Elaka kommentarer, förlöjligande, undanhållande av information och osynlighetsgörande är bara några av de sätt som denna person använde för att försöka sätta sig över mig! I mina funderingar på vad jag gjort för "fel" som helt plötsligt skulle behandlas på detta viset, kom jag bara på en enda orsak - Jag hade börjat att uttala mina avvikande åsikter! Jag hade börjat säga ifrån när jag tyckte att det gick för långt.
Nu kan jag inte förstå att jag så länge dansade, svansade efter denna persons pipa, eller piska känns mer passande att säga. Jag, som anser mig vara stark och med egna åsikter och bra värderingar, vågade inte säga emot en person som hatar halva världen och använder alla i sin närhet för att gå sin kamp!
Glad idag att jag sagt ifrån, ledsen att inte kunna ägna min tid/fritid åt den viktiga saken. Ledsen över alla andra som hamnat/hamnar i denna situation.

Vi får inte acceptera att bli kränkta och nedvärderade. Vi måste fajtas för vår rätt att behandlas med respekt - tyvärr, eftersom det borde vara en självklarhet att alltid behandlas med respekt!

Var snälla mot varandra ♥

Skönt att få ur mig lite skit ;o) Nu ska jag fortsätta att slappa i sängen och njuta av att vara ledig ett par timmar till!

Kommentarer

  • ICO säger:

    Så kloka ord...tyvärr är det ju precis så som du beskriver. Jag har också en tid i mitt liv när jag sorterar och funderar, noterar, filosoferar och det är inte alltid bekvämt att göra det...men nyttigt! jag känner igen mig, och känner med dig. Men fortsätt kämpa för det du tror på, säg ifrån och var rakryggad. Det är ändå det som håller ihop en i långa loppet:)

    2010-01-24 | 14:38:30
  • carroe säger:

    Tack moster <3

    Jag mår oftast bra, men ibland kommer den där känslan över mig. Jag vet att allt kommer bli bra, men det gör så ont att tänka att det aldrig kommer bli som förr.

    Puss o kram. Älskar dig med <3

    2010-01-24 | 21:43:18
    Bloggadress: http://carroe.blogg.se/

Kommentera inlägget här: