lugnistormen

Non scholae sed vitae discimus - Vi lär inte för skolan, utan vi lär för livet

Kategori: Allmänt

Det har jag försökt att förmedla till mina söner - att de ska läsa läxan i tid, inte börja dagen innan ett prov t.ex. Gör man så kommer man bara ihåg det till provet, men sen är det glömt.
Allt blir mycket lättare om man pluggar en liten stund varje dag.....för oftast vet man ju vad som ska göras och vilka läxor man har. Och då sitter ju oftast kunskapen kvar också.
Mig veterligen har ingen av dem varit speciellt duktig på att läsa läxor kontinuerligt under hela veckan utan de har satt sig kvällen innan.... Men båda har lyckats väldigt bra och är jätteduktiga i skolan. Ja, den äldsta har ju gått ur gymnasiet till och med, och gjorde det med riktigt bra betyg och omdömmen. Den yngre går i sexan och är väldigt duktig han med :o) Stolt mamma!!

Men det där "ordspråket" och mina försök att få barnen att lära för livet istället ..... varför gör jag inte det själv om det är så bra?
Ska åka till Härnösand i dag för avsluta en 1-årig utbildning på Folkhögskolan där. Jag har läst den på distans och vi har haft träffar ca 1 gång varannan månad, däremellan har vi haft uppgifter att lösa och litteratur att läsa.
Böckerna, många av dem iallafall, har jag slukat med hull o hår direkt......men uppgifterna....nej, de har jag gjort nån dag innan de ska lämnas in, ibland samma dag....och då har jag verkligen kännt mig stressad och irriterad på mig själv.

Varför gör jag "fel" när jag vet hur man gör "rätt"? Jag fattar iallafall inte, men det förklarar säkert varför jag inte fått mina barn att göra som jag sagt. Nu så måste jag väl antagligen sluta tjata på/försöka övertyga mina barn eller själv göra "rätt" först... Eller hur? Får se hur jag gör....jag är ju lat av naturen så sluta tjata känns ju som mest lockande ;o)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: